ຄໍາໂອມ ແມ່ນວັນນະຄະດີພື້ນເມືອງລາວປະເພດໜຶ່ງ
ເຊິ່ງແຕ່ງໃນຮູບແບບເປັນກາບກອນ ຫຼື ເອີ້ນວ່າຄໍາຮ້ອຍກອງ, ເປັນບົດຢ່າງມີສີລະປະອ່ອນຊ້ອຍ
ອັນປະກອບດ້ວຍຄໍາເວົ້າທີ່ອ່ອນໂຍນ, ນິ້ມນວນ, ມີລັກສະນະປວງຊົນ ແລະ ທ່ອງຈໍາໄດ້ງ່າຍ.
ຄໍາໂອມສ່ວນຫຼາຍເປັນກອນຮ່າຍ ຫຼື
ບາງບົດກໍແຕ່ງເປັນຄໍາຮ້ອຍແກ້ວ, ແຕ່ກໍສໍາຜັດຄ່ອງເຄືອກັນ. ເມື່ອອ່ານຫຼື
ຟັງຄໍາໂອມມີຄວາມຮູ້ສຶກອອນຊອນ, ໂສກເສົ້າ ເປັນທຳມະຊາດໃນທຳນອງສຽງ. ດັ່ງນັ້ນ,
ຈຶ່ງຖືວ່າຄໍາໂອມແມ່ນສີລະປະຄໍາເວົ້າພື້ນເມືອງປະເພດໜຶ່ງ ທີ່ມີຄວາມໝາຍຢ່າງເລິກເຊິ່ງ.
ຄໍາໂອມໄດ້ປະດິດແຕ່ງຂຶ້ນ ໂດຍປະຊາຊົນຊາວຜູ້ອອກແຮງງານ
ອັນເປັນເວລາດົນນານຜ່ານມາແລ້ວ ແລະ ແຕ່ງຂຶ້ນເພື່ອເປັນການຮັບໃຊ້ ຫຼື
ຕອບສະໜອງໃຫ້ແກ່ການມຸ່ງຫວັງແນວຄິດຈິດໃຈ, ການດໍາລົງຊີວິດຕາມຄວາມເຊື່ອຖືໃນຮີດຄອງປະເພນີ
ແລະ ສາສະໜາແບບດັ້ງເດີມຂອງປະຊາຊົນລາວ ໂດຍອີງຕາມສະພາບຄວາມເປັນຈິງໃນສະໄໝບູຮານ.
ຄໍາໂອມມີຈຸດພິເສດໃນຕົວຂອງບົດຄື ສາມາດທ່ອງຈໍາໄດ້ງ່າຍ, ສາມາດແຕ່ງໄດ້ທັງຮູບແບບຄໍາຮ້ອຍກອງ ແລະ ຄໍາຮ້ອຍແກ້ວ, ແມ່ນຄຳເວົ້າທີ່ມີຄວາມໝາຍຕໍ່ຈິດໃຈ, ຄໍາໂອມປະດິດແຕ່ງດ້ວຍຄໍາເວົ້າລາວໆແບບດັ້ງເດີມ.
ຕົວຢ່າງ: “….
ເອີ-ພໍ່ແມ່ຢ້າວເຮືອນບໍ່ໄດ້ປະໄຂ້ໄວ້ໃຫ້ເຈັບ ຍັງອູ້ມເສື້ອໄປໃສ່ມົດ ປົດເສື້ອໄປໃສ່ໝໍ
ຜີທາງອື່ນບໍ່ໃຫ້ມາວ່າ ຮ່າທາງອື່ນບໍ່ໃຫ້ມາທໍ...” ຄໍາໂອມທີ່ເວົ້າໃນເລື່ອງໄສຍະສາດຄື
ການເສັນ, ການເຢົາ, ການແກ້ ຂອງໝໍ(ຜູ້ທຳພິທີ) ມີມະໂນພາບຢ່າງເລິກເຊິ່ງ
ຈົນສາມາດເຮັດໃຫ້ຜູ້ຟັງເກີດອາລົມຄ້ອຍໄປນຳ ແລະ ໂນ້ມນ້າວຈິດໃຈຂອງຄົນ. ສະນັ້ນ,
ຈາກຈຸດພິເສດຂອງຄໍາໂອມຈຶ່ງປຽງເໝືອນສີລະປະຂອງການໃຫ້ກໍາລັງໃຈ
ທີ່ມີຜົນແກ່ຄົນຜູ້ມີບັນຫາໂດຍທາງກົງ ແລະ ທາງອ້ອມ.
ຄໍາໂອມໃນສະໄໝບູຮານ
ປະດິດແຕ່ງຂຶ້ນມາໂດຍປາກເປົ່າ. ສະນັ້ນ
ເມື່ອມີຜູ້ນຳມາຂຽນຈຶ່ງເອົາສຳນວນຄໍາເວົ້າແບບຮ້ອຍແກ້ວມາຂຽນເປັນແບບພາສາຄໍາຮ້ອຍກອງຄື:
ມີ 2 ເຟື້ອງແບບກອນອ່ານທົ່ວໄປ ຫຼື ແຕ່ງເປັນແບບເຟື້ອງດຽວດັ່ງຕົວຢ່າງລຸ່ມນີ້:
-
ເອີ...
ມື້ນີ້ວັນນີ້ ລູກເຕົ້າເຈົ້າເສື່ອ ຍັງວ່າໄດ້ໄປພົບອັນພານ ໝານອັນຮ້າຍ ຢູ່ກາງດົງຫົວນາ
ກາງປ່າຫົວໄຮ່ ຍັງເຈັບໄຂ້ໄດ້ປ່ວຍ ຍັງບໍ່ຢ່າບໍ່ເຊົາ ນັບມື້ນັບເປັນແຮງ
ນັບແລງຍັງບໍ່ສວ່າງ ກິນເຂົ້າຍັງຂົມປາກ ຄ້ຽວໝາກຍັງຂົມຄໍ ຍັງວ່າເປັນໃຄ່ອະລອງ
ເປັນພອງອໍ້ລໍ້...
-
...
ຍໍຂັນໝາກມາກ່ອນພາງາຍ ຍໍຂັນຄາຍມາກ່ອນພາເຂົ້າ
ແຖນຫຼວງໃຫ້ມາເຕົ້າ ແຖນເຄົ້າໃຫ້ມາໂຮມ
ແຖນມິ່ງຜູ້ເບິ່ງແນນ ແຖນຄູນຜູ້ເບິ່ງລ້ຳ
ມານັ່ງລ້ອມອ້ອມພາຂວັນ ທັງໝູ່ແຖນລຽງ
ວ່າມາເຢີຂວັນເອີຍ!
-
...
ມື້ນີ້ແມ່ນມື້ມະຫາຄຸນ ປຸນດາດີແຕ່ງແລ້ວ
ໃຫ້ລູກແກ້ວກິ່ງລົງມາ ເປັນລາຊາສືບສ້າງ
ເມືອງມິ່ງກວ້າງນາຄອງ.
ຄໍາໂອມມີ 4 ເນື້ອໃນຄື:
-ເວົ້າເຖິງຄວາມເຊື່ອທາງໄຊຍະສາດ.
-ໃຊ້ເວົ້ານໍາຄົນ.
-ໃຊ້ເວົ້ານໍາສັດ.
-ໃຊ້ເວົ້ານໍາວັດຖຸສິ່ງຂອງຕ່າງໆ.
ความคิดเห็น
แสดงความคิดเห็น