ເຄື່ອງໝາຍວັກໃນພາສາລາວ

 

ເຄື່ອງໝາຍວັກໃນພາສາລາວ

ຄວາມໝາຍຄວາມສໍາຄັນໃນການໃຊ້ເຄື່ອງໝາຍວັກຕອນ

ເຄື່ອງໝາຍວັກ ເປັນເຄື່ອງໝາຍທີ່ໃຊ້ສໍາລັບສະແດງສິ່ງຈໍາເປັນ ເພື່ອວາງຈັງຫວະໃຫ້ການຂຽນໜັງສືລາວເປັນລະບຽບ ເພື່ອຊ່ວຍໃຫ້ມີຄວາມສະດວກໃນການອ່ານແຕ່ລະຂໍ້ຄວາມ, ແຕ່ລະປະໂຫຍກ, ແຕ່ລະວັກ, ແຕ່ລະຕອນ ໃຫ້ຖືກຕ້ອງຕາມຈັງຫວະ, ທໍານອງ ເປັນການງ່າຍໃຫ້ແກ່ຜູ້ອ່ານ ແລະ ຍັງເຮັດໃຫ້ຜູ້ຟັງເຂົ້າໃຈເນື້ອໃນ ຈຸດປະສົງຖືກຕ້ອງຊັດເຈນ, ເຄື່ອງໝາຍວັກທີ່ໃຊ້ໃນພາສາລາວມີດັ່ງນີ້:

1.     ເຄື່ອງໝາຍຈໍາ (.)

ເຄື່ອງໝາຍຈໍ້າ ໃຊ້ໝາຍບ່ອນໝົດປະໂຫຍກ ຫຼື ໝົດວັກ.. ໝາຍຄວາມວ່າ ເມື່ອເຮົາຂຽນເນື້ອຄວາມ ໝົດປະໂຫຍກໃດໜຶ່ງຕ້ອງໃສ່ໝາຍໄວ້. ປະໂຫຍກນັ້ນຈະສັ້ນ ຫຼື ຍາວພຽງໃດກໍສຸດແລ້ວແຕ່ຈຸດປະສົງຂອງຜູ້ເວົ້າ.

ການໃຊ້ເຄື່ອງໝາຍຈໍ້າມີລັກສະນະດັ່ງນີ້:

1) ໃຊ້ໝາຍໄວ້ທ້າຍປະໂຫຍກ ເພື່ອສະແດງວ່າໝົດປະໂຫຍກ ຫຼື ໝົດວັກ.

ຕົວຢ່າງ:

 - ມື້ວານນີ້ ຝົນຕົກໝົດມື້.

- ເມື່ອຮອດຕົ້ນລະດູຝົນແລ້ວ, ຊາວນາກໍພາກັນກຽມໄຖ, ຂາດ ແລະ ອຸປະກອນການເຮັດນາທຸກຢ່າງເພື່ອເຮັດນາປີ.

 2) ໃຊ້ໝາຍໄວ້ຫຼັງຕົວອັກສອນ ຫຼື ຕົວເລກທີ່ບອກລໍາດັບຂໍ້

- ໃຊ້ໝາຍໄວ້ຫຼັງຕົວອັກສອນທີ່ບອກລໍາດັບ.

ຕົວຢ່າງ: ພະຍັນຊະນະດ້ວຍຕົວອັກສອນລາວປະກອບມີ:

          ກ. ພະຍັນຊະນະ

          ຂ. ສະຫຼະ

          ຄ. ວັນນະຍຸດ

- ໃຊ້ໝາຍໄວ້ຫຼັງຕົວເລກທີ່ບອກລໍາດັບຂໍ້

ຕົວຢ່າງ:  ການຮັກສາອະນາໄມສາມສະອາດມີ:

1.ກິ່ນ, ດື່ມສະອາດ...

2.ຢູ່ສະອາດ

3.ນຸ່ງຫົ່ມສະອາດ

3) ໃຊ້ໝາຍໄວ້ຫຼັງຕົວອັກສອນເພື່ອສະແຕວ່າແມ່ນຕົວອັກສອນຫຍໍ້

ຕົວຢ່າງ:

-       ມ.1 ຄໍາເຕັມແມ່ນ ມັດທະຍົມປີທີ 1, ມຊ ຄໍາເຕັມແມ່ນ ມະຫາວິທະຍາໄລແຫ່ງຊາດ,

ສ ປ ປ ລາວ ຄໍາເຕັມແມນ ສາທາລະນະລັດ ປະຊາທິປະໄຕ ປະຊາຊົນລາວ

4) ໃຊ້ຂັ້ນຈໍານວນເລກນັບຫຼັກຫົວໜ່ວຍໄປເທື່ອລະ 3 ຕົວ.

ຕົວຢ່າງ:

-  20.000 ອ່ານວ່າ ຊາວພັນ.

- 1.000.000 ອ່ານວ່າ ໜຶ່ງລ້ານ.

2.   ເຄື່ອງໝາຍຈຸດ (,)

ໃຊ້ໝາຍ ຂັ້ນຄໍາ ຫຼື ວັກໃນປະໂຫຍກໜຶ່ງໆ ເພື່ອໃຫ້ຜູ້ອ່ານຢຸດພັກໜ້ອຍໜຶ່ງ ແລ້ວອ່ານຕໍ່, ແຕ່ບາງກໍລະນີ ຖ້າຢາກໃຫ້ເຊົາພັກສັ້ນກວ່າກໍບໍ່ຕ້ອງໃຊ້ຈຸດ ແຕ່ໃຫ້ຂຽນສອງຄໍາ ຫຼື ສອງວັກ ໄກກັນ, ເປັນໄລຍະກວ້າງພ້ອຍຫນຶ່ງ ເຊິ່ງເອີ້ນວ່າ ຜະຫວ່າງ ນັ້ນເອງ, ໝາຍຄວາມວ່າ ຈຸດ ໃຊ້ໝາຍວັກນ້ອຍ ຫຼື ຄໍາເວົ້າໃນປະໂຫຍກຕາມລັກສະນະຕ່າງໆດັ່ງນີ້:

1) ໃຊ້ຂັ້ນຄໍາໃນລາຍການທີ່ຂຽນຕໍ່ໆກັນຕັ້ງແຕ່ສາມລາຍການຂຶ້ນໄປ ໂດຍຂຽນນັ້ນແຕ່ລະລາຍການ

ສ່ວນໜ້າຄໍາ ແລະ ຫຼືທີ່ຢູ່ໜ້າລາຍການສຸດທ້າຍບໍ່ຈໍາເປັນໃຊ້ຈຸດ.

 ຕົວຢ່າງ:- ໃນຫ້ອງຮຽນມີ ໂຕະ, ຕັ່ງ, ກະດານ ແລະ ແຜນທີ່.

- ແມ່ໄປຕະຫຼາດ ເພິ່ນໄດ້ຊື້ຂອງຫຼາຍຢ່າງເຊັ່ນ: ສະບູ, ຢາຖູແຂ້ວ,ເກີບ ແລະ ເສື້ອແຂນສັ້ນຍໆຜືນ.

2) ໃຊ້ຂັ້ນຂໍ້ຄວາມໃນປະໂຫຍກ ເພື່ອແຍກໃຈຄວາມຍ່ອຍຕ່າງໆ.

ຕົວຢ່າງ:

- ເນື້ອໃນຂອງບົດແຕ່ງທີ່ດີ ຕ້ອງສ່ອງແສງເຖິງແນວຄິດຮັກຊາດ, ຮັກວັດທະນະທໍາຂອງຊາດ, ຮັກດິນດອນຕອນຫຍ້າຢູ່ໃນທົ່ວດິນແດນຂອໆພວກເກົາ, ເສີມສ້າໆແນວຄິດສະຫງວນຄວາມງາມ, ເຊື່ອໝັ້ນກໍາລັງແຮງຂອງຄວາມສາມັກຄີປະຊາຊົນ, ລຶບລ້າງການເມຶດຖືແບບງົມງວາຍ ແລະ ແນວຄິດນັ້ນບໍ່ດີໃນສັງຄົມ.

3) ໃຊ້ແຍກວະລີ ຫຼື ອະນຸປະໂຫຍກ ເພື່ອປ້ອງກັນບໍ່ໃຫ້ມີຄວາມສັບສົນ.

ຕົວຢ່າງ: - ວ່າແຕ່ເຫັນ, ຂ້ອຍກໍ່ຮ້ອງ ໃສ່ລາວໂລດ.

- ສວນເຈົ້າ, ຄວາຍລຸງສາເຂົ້າ.

- ການຂັບຂີ່ລົດ, ພໍແຕ່ເສັ້ນທາງແຍກ ຕ້ອງລະມັດລະວັງ ເພື່ອປ້ອງກັນການເກີດອຸບັດເຫດ.

4) ໃຊ້ແຍກຕົວເລກ

ຕົວຢ່າງ: - 65, 20%, ອ່ານວ່າ  ຫົກສິນຫ້າຈຸດຊາວສ່ວນຮ້ອຍ

- 10, 50 ໂດລາ ອ່ານວ່າ   ສິບໂດລາຈຸດຫ້າສິບເປີເຊັນ

5) ໃຊ້ໃນການຂຽນວັດຈະນານຸກົມ ເພິ່ນຂັ້ນຄວາມໝາຍ ຫຼື ຄໍານິຍາມຂອງຄໍາທີ່ມີຄວາມໝາຍຫຼາຍ

ຢາງ.

ຕົວຢ່າງ: -  ຕັນ ກ. ລັດໄມ້, ອັດໄມ້, ເຮັດບໍ່ໃຫ້ໄປມາໄດ້, ວ. ບໍ່ເປັນໂກນ, ບໍ່ຊອດເປັນຮູ.

-  ເຂົ້າ ກ. ເຂົ້າໄປ, ກົງກັນຂ້າມກັບອອກ, ຄ. ມີດເຂົ້າ, ພ້າເຂົ້າ, . ເຂົ້າຫນຽວ ເຂົ້າຈ້າວ, ເຂົ້າຈີ່

3.    ເຄື່ອງໝາຍຈໍ້າຈຸດ (;)

ໃຊ້ໝາຍບ່ອນຢຸດຕອນ ຫຼື ຂຶ້ນວັກໃຫຍທີ່ຢູ່ໃນປະໂຫຍກຍາວ ແຕ່ບໍ່ທັນໝົດເລື່ອງ. ດັ່ງນັ້ນ, ເມື່ອເຮົາຢາກຕໍ່ລະຫວ່າງປະໂຫຍກນັ້ນໆໆ ເຮົາຕ້ອງໃຊ້ ຈໍ້າຈຸດນັ້ນໄວ້ ເພື່ອໂຮມເນື້ອຄວາມຂອງປະໂຫຍກຕ່າງໆເຂົ້າຢູ່ໃນກຸ່ມດຽວ ໂດຍອີງຕາມລັກສະນະຕ່າງໆຂອງປະໂຫຍກດັ່ງນີ້:

1) ໃຊ້ຂຶ້ນປະໂຫຍກລະຫວ່າງປະໂຫຍກທີ່ມີຮູບປະໂຫຍກ ແລະ ໃຈຄວາມສົມບູນຢູ່ແລ້ວໃນເນື້ອຄວາມຍາວໆ ເພື່ອສະແດງຄວາມຕໍ່ເນື່ອງໃກ້ຊິດຂອງປະໂຫຍກນັ້ນໆໂຮມເຂົ້າກັນເປັນປະໂຫຍກນັ້ນ ເຂົ້າກັນເປັນປະໂຫຍກດຽວ.

ຕົວຢ່າງ:

- ມື້ນີ້ໂຮງຮຽນພັກ, ທຸກຄົນອອກແຮງງານລວມ.

- ລາວຮຽນເກັ່ງ ແລະ ຮ້ອງເພງກໍມ່ວນ, ໃຜໆ ກໍຮ້ອງ.

(2) ໃຊ້ແບ່ງປະໂຫຍກ, ກຸ່ມຄໍາ ຫຼື ກຸ່ມຕົວເລກທີ່ມີເຄື່ອງໝາຍຈຸດແລ້ວອອກເປັນກຸ່ມເປັນສ່ວນ ເພື່ອໃຫ້

ຕົວຢ່າງ:

-       ຄູພິມມາອາບນໍ້າ, ຫວີຜົມ, ນຸ່ງເຄື່ອງ ແລະ ກຽມໄປໂຮງຮຽນ; ບັງເອີ້ນນມີແຂກມາ, ຕ້ອງໄດ້

ຮັບແຂກ; ເມື່ອແຂກໄປແລ້ວ, ຈຶ່ງອອກຈາກເຮືອນ; ພາໃຫ້ໄປຮອດໂຮງຮຽນຊ້າ ແລະ ຖືກນັກຮຽນຖາມ.

-       ເຄື່ອງເຮືອນປະກອບດ້ວຍຫຼາຍຢ່າງຄື: ເຄື່ອງເຟີນີເຈີມີໂຕະ, ຕັ່ງ, ຕູ້ ແລະ ຕຽງ; ເຄື່ອງນອນມີ

ມຸ້ງ, ໝອນ, ສາດ ແລະ ເສື້ອ, ເຄື່ອງຄົວກິນມີ ມີດ, ຂຽງ. ຫມໍ້ ຖ້ວຍ, ຈານ ໆລງ.

-       1,5; 2,75, 10,00; 7.

(3) ໃຊ້ຂັ້ນຄໍາລາຍງານທີ່ມີເນື້ອໃນຫຼາຍລາຍການ ເພື່ອຈໍາແນກລາຍການອອກເປັນກຸ່ມ.

ຕົວຢ່າງ:

-       ປີແລ້ວນີ້, ພໍ່ຂ້ອຍຂຸດໜອງປາໄດ້ 2 ໜອງ: ລ້ຽງປາໄດ້ 10.000 ໂຕ; ລ້ຽງຫມູ 5 ໂຕ;

ລ້ຽງເປັດ-ໄກ່ 50 ກວ່າ ໂຕ; ຂາຍເຂົ້ານາແຊງໄດ້ 2 ໂຕນກວ່າ..

(4) ໃຊ້ໃນການຂຽນວັດຈະນານຸກົມເພື່ອແຍກຄວາມໝາຍຂອງຄໍາ.

ຕົວຢ່າງ: - ຈອງ ນ. ພາຊະນະສໍາລັບຕັກອາຫານ ລັກສະນະຄືບ່ວງໃຫຍ; ກ. ຫວງ, ໝາຍເອົາ, ໝາຍໄວ້,ຖືກໍາມະສິດ, ສັ່ງລວງໜ້າ.

4.   ເຄື່ອງໝາຍສອງຈໍ້າ (:)

ໃຊ້ໝາຍໃຫ້ຮູ້ວ່າຈະເລົ່າຄວາມອັນໃດຕໍ່ໄປ ຫຼື ໃຊ້ໝາຍແທນຄໍາວ່າ ຄື, ດັ່ງນີ້, ເຊັ່ນ ,ແຕ່ວ່າບໍ່ຂຽນຄໍາວ່າ ຄື, ດັ່ງນີ້, ເຊັ່ນໃສ່ໄວ້ບ່ອນນີ້ກໍໄດ້ ໂດຍອີງຕາມກໍລະນີຂອງມັນຄື:

(1) ໃຊ້ໝາຍຫຼັງຄໍາ ຄື, ຄືວ່າ, ດັ່ງນີ້, ເຊັ່ນ, ເຊັ່ນວ່າ: ເພື່ອໝາຍໃຫ້ຮູ້ວ່າ ຂໍ້ຄວາມຕໍ່ໄປເປັນຄວາມສໍາຄັນທີ່ຄວນເອົາໃຈໃສ່ ຫຼື ໃຫ້ລາຍລະອຽດ ເພື່ອຢັ້ງຢືນໃຫ້ຂໍ້ຄວາມທີ່ເວົ້າມາກອນ.

ຕົວຢ່າງ:

ຕອນສຸດທ້າຍ ທ່ານປະທານກອງປະຊຸມໄດ້ໃຫ້ຄວາມເຫັນວ່າ: ເຖິງວ່າແຕ່ລະວຽກງານຈະມີຄວາມ ຫຍຸ້ງຍາກປານໃດກໍຕາມ ພວກເຮົາທຸກຄົນກໍຕ້ອງໄດ້ສູ້ຊົນຜ່ານຜ່າທຸກກໍລະນີ,...

(2) ໃຊ້ແທນຄໍາ ຄື, ດັ່ງນີ້, ເຊັ່ນ  ໂດຍບໍ່ຕ້ອງຂຽນຄໍາ ຄື, ດັ່ງນີ້, ເຊັ່ນ ໃສ່ກໍໄດ້.

ຕົວຢ່າງ:

-        ການປະຕິບັດອະນາໄມສາມສະອາດ: ກິນສະອາດ, ຢູ່ສະອາດ ແລະ ນຸ່ງຫົ່ມສະອາດ.

-        ຢູ່ໃນສະຂອງຂ້ອຍມີປາຫຼາຍຊະນິຕ: ປານິນ, ປາໄນ, ປາດຸກ ປາຄໍ່, ປາເຂັງ ແລະ ປາຊິວ...

-       (3) ໃຊ້ຂັ້ນລະຫວາງຊົ່ວໂມໆກັບນາທີ ເພື່ອບອກເວລາ.

ຕົວຢ່າງ:

-      9:30: ອ່ານວ່າ ເກົ້າໂມງເຄິ່ງ ຫຼື ເກົ້າໂມໆສາມສິບນາທີ.

-      9:45 : ເກົ້າໂມງສີ່ສິບຫ້ານາທີ ຫຼື ສິບໂມງຍັງສິບຫ້ານາທີ.

-      10:00: ສິບໂມງພໍດີ.

(4) ໃຊ້ໝາຍເລກຫານໃນວິຊາຄະນິດສາດ.

ຕົວຢ່າງ:  

-      5052 ເທົ່າກັບ 25 - 200:10 – 20

-      150:31   ເທົ່າກັບ  50

5.    ເຄື່ອງໝາຍຂີດຕໍ່ (-)

ໃຊ້ຂີດຂັ້ນຄໍາໃດຄໍາໜຶ່ງງໃນປະໂຫຍກ, ຂີດຕໍ່ສອງຄໍາໃສ່ກັນ ແລະ ຂີດຫົວແຖວຄື:

  (1) ໃຊ້ຂີດຕໍ່ຄໍາໃດຄໍາໜຶ່ງໃນປະໂຫຍກ.

ຕົວຢາງ:

-      ຢູ່ປະເທດເຮົາມີ ຊ້າງ-ມ້າ ງົວ-ຄວາຍ, ຫມ-ຫມາ, ເປັດ-ໄກ່ ບໍ່ອຶດບໍ່.

-      ເຮົາຕ້ອງອັດປາກເວລາໄອ-ຈາມ.

  (2) ໃຊ້ຂີດຕໍ່ສອງຄໍາ ຫຼື ຫຼາຍຄໍໃສກັນເປັນຄໍາດຽວ.

ຕົວຢ່າງ:

-      ສັນຍາລາວ-ຫວຽດນາມ-ກໍາປູເຈຍ.

-      ສະມາຄົມມິດຕະພາບລາວ-ຍີ່ປຸ່ນ.

-      ຂົວມິດຕະພາບລາວ-ໄທ.

   (3) ໃຊ້ຂີດຫົວແຖວ ແມ່ນສະແດງວ່າ ຫຍໍ້ຫນ້າແຕ່ລະບັນຫາເຊິ່ງມີສ່ວນພົວພັນກັບຂ້າງເທິງທີ່ກ່າວ

ມາແລ້ວ.

ຕົວຢ່າງ:  ການສອນ-ການຮຽນໄວຍາກອນລາວແມ່ນແນໃສ່:

-      ເພື່ອໃຫ້ຄົນລາວທີ່ຮຽນແລ້ວ ສາມາດຮັບຮູ້ ແລະ ເຂົ້າໃຈໃນການນໍາໃຊ້ພາສາລາວໃຫ້ຖືກຕ້ອງ

ແລະ ເປັນເອກະພາບກັນ.

      (4) ໃຊ້ແຍກພະຍາງເພື່ອບອກຄໍາອ່ານ.

ຕົວຢ່າງ:

-      ລາສະດອນ ອ່ານວ່າ ລາດ-ສະ-ຕອນ.

-      ອຸປະກອນ " ອຸບ-ປະ-ກອນ - ຄອມພິວເຕີ.

-      ຄອມ-ພິວ-ເຕີ

(5) ໃຊ້ແຍກພະຍາງ ຫຼື ຄໍາ ເພື່ອເຝິກການຜັນສຽງ, ປະສົມຄໍາ ຫຼື ສະກົດຄໍາ.

 ຕົວຢ່າງ:

-      ຝ່າ: ປ-x-ປາ

-      ປາ: ປ-x-ປາ-x-ປາ

-      ກິນ: - x ິນ-ກິນ

6.    ເຄື່ອງໝາຍຂີດກ້ອໆ (__)

ເຄື່ອງໝາຍຂີດກ້ອງ ໃຊ້ໝາຍຄໍາ ຫຼື ຂໍ້ຄວາມເວົ້າທີ່ມີຄວາມສໍາຄັນ ແລະ ຕ້ອງການເນັ້ນຫນັກ ໃນຂໍ້ຄວາມນັ້ນ ຫຼື ຂີດກ້ອງຫົວຂໍ້ໃຫຍ່ຂອງບົດເພື່ອໃຫ້ເຫັນແຈ້ງ.

ຕົວຢ່າງ:

-      ການຮ່ໍາຮຽນມີຄວາມສໍາຄັນຫຼາຍ ເພາະວ່າມັນແມ່ນກຸນແຈທີ່ກ້າວໄປສູ່ຄວາມຈະເລີນກ້າວຫນ້າຂອງແຕ່ລະຄົນ ແລະ ປະເທດຊາດ.

-      ການສຶກສາຮໍ່າຮຽມຈະສໍາເລັດໄດ້ກໍຕໍ່ເມື່ອຜູ້ນັ້ນມີ ຄວາມອົດທົນ ດຸຫມັ່ນ ບາກບັນ ຫ້າວຫັນຕັ້ງໃຈຄົ້ນຄວ້າຊອກຮູ້ທຸກວິທີທາງ ທັງຮໍ່າຮຽນດ້ວຍຕົນເອງ ແລະ ຮຽນນໍາຄູອາຈານ.

-      ພົນລະເມືອງທຸກຄົນ ໂດຍບໍ່ຈໍາແນກຊົນເຜົ່າ, ເຊື້ອຊາດ, ສາສະຫນາ, ເພດໄວ ແລະ ຖານະທາງດ້ານເສດຖະກິດ-ສັງຄົມລ້ວນແຕມີສິດໄດ້ຮັບການສຶກສາ..

7.    ເຄື່ອງໝາຍສາມຈໍ້າ (...)

(1) ໃຊ້ໃຫ້ຮູ້ວ່າມີຄໍາອື່ນທີ່ຈະຂຽນໃສ່ບ່ອນນີ້ ຫຼື ມີຄໍາອື່ນໆອີກຢູ່ແຕ່ບໍ່ຂຽນ ພຽງແຕ່ໃຊ້ສາມຈໍ້າໄວ້.

ຕົວຢ່າງ:

-      ແຫຼ່ງທ່ອງທ່ຽວໃນລາວທີ່ຄົນຕ່າງປະເທດຮູ້ຈັກມີຫຼາຍແຫ່ງເຊັ່ນ: ເມືອງຫຼວງພະບາງ, ເມືອງ ວັງວຽງ, ທົ່ງໄຫຫີນຊຽງຂວາງ, ວັດພູຈໍາປາສັກ.......

-      ມື້ວານນີ້ ຂ້ອຍເຫັນທ້າວສອນ, ນາງພັນ, ນາໆພວງ.. ນັກຮຽນຫ້ອງ ມ.1 ເຮັດອະນາໄມຫ້ອງ ຮຽນຂອງພວກເຮົາ.

    (2) ໃຊ້ສໍາລັບຄໍາເວົ້າເພື່ອສະແດງໃຫ້ຮູ້ເຖິງການເວົ້າທີ່ບໍ່ລ່ຽນໄຫຼ.

ຕົວຢ່າງ:

-      ເອີ...ຄືວ່າ..ເລື່ອງມັນເປັນຈັ່ງຊີ້..... : ບໍ່...ບໍ່ແມ່ນ.....ບໍ່ແມ່ນຂ້ອຍໄດ້..

-      ເອີ....ເອີ..ບໍ່ວ່າມັນໄປໃສແລ້ວ.

8.    ເຄື່ອງໝາຍຖາມ (?)

(1) ໃຊ້ຂຽນຢູ່ທ້າຍປະໂຫຍກຄໍາຖາມ ແລະ ສ່ວນຫຼາຍຈະມີຄໍາແທນນາມ (ສັບພະນາມ) ໃຊ້ເປັນ

ຄໍາຖາມຢູ່ໜ້າ.

ຕົວຢ່າງ:

-       ໃຜມາ?

-        ເພິ່ນຢູ່ໃສ?

-       ໃຜສາມາດອ່ານຄ້ານີ້ໄດ້?  

9.   ເຄື່ອງໝາຍທ້ວໆ (!)

(1)   ໃຊ້ໝາຍໃຫ້ຮູ້ວ່າ ຄວາມທີ່ຢູ່ໜ້າເຄື່ອງໝາຍນີ້ ແມ່ນຄໍາສະແດງຄວາມທັກທ້ວງ. ອັດສະຈັນ, ຄວາມປະຫຼາດໃຈ, ຄວາມຕື່ນຕົກໃຈ, ຄວາມສົງສານ, ອາການເຈັບ.

ຕົວຢ່າງ:

-       ປະໂທ! ໃຫຍແທ້.

-       ໂອ້ຍ! ຕາຍຕື່ນໝົດແຮງ.

-       ໂຢວ! ຢ່າເຮັດຈັ່ງຊັ້ນໄດ໋!

     (2) ໃຊ້ຂຽນຢູ່ທ້າຍຄໍາສອນສຽງທໍາມະຊາດ.

ຕົວຢ່າງ:

-       ສຽງຟ້າຮ້ອງດັງຕື່ມ!

-       ລາວພະລາດລົ້ມດັງແອັກ!

-       ສຽງງ່າໄມ້ຫັກດັງໂກະ!

10. ເຄື່ອງໝາຍວົງຢືມ (“ ”)

ໃຊ້ໝາຍໃຫ້ຮູ້ວ່າ ຄໍາທີ່ຢູ່ໃນເຄື່ອງໝາຍນີ້ ແມ່ນຢືມເອົາຄໍາເວົ້າຂອງຜູ້ໃດຜູ້ໜຶ່ງມາເວົ້າ ຫຼື ຍົກເອົາຄໍາຈາກບ່ອນອື່ນມາເວົ້າດັ່ງນີ້:

   (1) ໃຊ້ເພື່ອສະແດງວ່າຄໍາ ຫຼື ຂໍ້ຄວາມນັ້ນເປັນຄໍາເວົ້າ ຫຼື ຄວາມນຶກຄິດ.

ຕົວຢ່າງ: ທ້າວ ກໍ່ ມາໂຮງຮຽນບໍ່ທັນໝູ່ ຈື່ງຖືກຄູທ້ວງວ່າ:

" ໂທ! ສວາຍປານນີ້ ຈຶ່ງມາ ໂຮງຮຽນຫວະ?

ຮຽນຄູ! ນ້ອງມາຊ້າເພາະຕີນລົດຖີບຮົ້ວ

"ມື້ໜ້າຕ້ອງກວດກາລົດໃຫ້ດີ: ເຂົ້າໃຈບໍ່?"

   (2) ໃຊ້ໝາຍຢືມຄໍາເວົ້າຂອງຜູ້ອື່ນມາເວົ້າ.

ຕົວຢ່າງ:

-       ທ່ານ ປະທານ ໄກສອນ ພົມວິຫານ ໄດ້ກ່າວໄວ້ວ່າ: ຊາວຫນຸ່ມຈົ່ງເປັນນົກອິນຊີທີ່ບໍ່ຫວັ່ນກົວພະຍຸລົມແດງ ເປັນສິນໄຊຂອງຍຸກສະໄຫມ ”.

-       ໃນການ ໂອ້ລົມກັບບັນດາພະນັກງານພາຍໃນກະຊວງສຶກສາທິການ, ກິລາ ແລະ ທໍາ ມະການ,ທ່ານ ພູມີ ວົງວິຈິດ ຮອງນາຍົກລັດຖະມົນຕີ ລັດຖະມົນຕີວ່າການກະຊວງສຶກສາທິການ, ກິລາ ແລະ ກໍາມະການ ໄດ້ເວົ້າວ່າ: ການສຶກສາຕ້ອງໄປກອນ ບາດກ້າວໜຶ່ງ ອັນນີ້ເປັນຄໍາເວົ້າທີ່ຖືກຕ້ອງ ເພາະການເຮັດວຽກທັງປວງຕ້ອງມີຄວາມຮູ້.

   (3) ໃຊ້ໝາຍໃຫ້ຂໍ້ຄວາມທີ່ຍົກເອົາມາຈາກບ່ອນອື່ນ.

ຕົວຢ່າງ: - ດັ່ງຄໍາສຸພາສິດບູຮານລາວເວົ້າວ່າ: ເບິ່ງຊ້າງໃຫ້ເບິ່ງຫາງ ເບິ່ງນາງໃຫ້ເບິ່ງແມ່ເບິ່ງໃຫ້ຄັກແທ້ໆ ໃຫ້ເບິ່ງຮອດພໍ່ແມ່ລຸງຕາ,  "ທໍາຄວາມດີມີສີແກ່ຕົວ ທໍາຄວາມຊົ່ວພາຕົວໝົ່ນໝອງ, "ອົດທົນພົ້ນທຸກ ສະຫນຸກພາຍຫຼັງ". 

11. ເຄື່ອງໝາຍວົງເລັບ ()

ເຄື່ອງໝາຍວົງເລັບ ໃຊ້ໝາຍໃຫ້ຮູ້ວ່າ ຄໍາທີ່ຂຽນໄວ້ໃນເຄື່ອງໝາຍນີ້ ແມ່ນ ຄໍາຊີ້ແຈ້ງເພີ່ມເຕີມໃສ່ຄໍາເວົ້າທີ່ຢູ່ນອກວົງເລັບ ເຊິ່ງຢູ່ຂ້າງໜ້າຂອງມັນດັ່ງນີ້:

(1)   ໃຊ້ໝາຍຂໍ້ຄວາມເພີ່ມເຕີມ, ຂໍ້ຄວາມທີ່ຂະຫຍາຍ ຫຼື ອະທິບາຍຂໍ້ຄວາມຢູ່ນອກວົງເລັບທີ່ຢູ່ທາງໜ້າ.  ຂໍ້ຄວາມທີ່ຢູ່ໃນວົງເລັບນັ້ນຈະອ່ານ ຫຼື ຂ້າມໄປກໍໄດ້ ມັນຈະບໍ່ເຮັດໃຫ້ເນື້ອຄວາມທີ່ຢູ່ນອກວົງເລັບເສຍໄປ. 

ຕົວຢ່າງ:

-       ພະຍາໆທີ່ມີອັກສອນສູງເປັນຕົວແກນຜັນໄດ້ແຕ່ 3 ສຽງຄື ສຽງທໍາມະດາ (ສຽງທີ່ບໍ່ມີໄມ້ຫຍັງ), ສຽງເອກສູໆ (ສຽງທີ່ມີໄມ້ເອກ) ແລະ ສຽງໂທສູງ (ສຽງທີ່ມີໄມ້ໂທ).

-       ການກິນອາຫານຕ້ອງໃຫ້ຄົບ 5 ຫມູ່ (ຊີ້ນ, ນົມ, ໄຂ, ຜັກ ແລະ ຫມາກໄມ້ງ. ເພາະວ່າອາຫານໃນແຕ່ລະຫມູ່ທີ່ເຮົາກິນແຕ່ລະວັນນັ້ນ ລ້ວນແຕ່ເປັນທາດທີ່ຮ່າງກາຍຂອງເຮົາຕ້ອງການ.

-       ພວກເຮົາຕ້ອງຮັກສາຫ້ອງຮຽນ ( ໂຕະ, ຕັ່ງ ກະດານ ແລະ ອື່ນໆ) ໃຫ້ສະອາດງາມຕາຢູ່ສະເຫມີ.

   (2) ໃຊ້ຫມາຍຂໍ້ຄວາມເຊິ່ງບອກທີ່ມາຂອງຄໍາ ຫຼື ຂໍ້ຄວາມໃນວັດຈະນານຸກົມ.

ຕົວຢ່າງ:

-       ຄອມພິວເຕີ ນ. ເຄື່ອງຄໍານວນອັດຕະໂນມັດ, ສະຫມອງກົນ (computer).

-        ເຕັກນິກ (ເທັກນິກ)

-       ເຕັກໂນໂລຊີ (ເທັກໂນໂລຢີ)

   (3) ໃຊ້ຂຽນກໍກັບຂໍ້ມູນບາງຢ່າງ ເພື່ອເຕືອນຄວາມຈື່ຈໍາ.

ຕົວຢ່າງ: - ການລະດົມທຶນໃນໄລຍະ 5 ປີ (2001-2005) ບັນລຸໄດ້ 27,563 ຕື້ກີບ ໃນປີ 2005 ເພີ່ມຂຶ້ນ

28,1% ຂອງຈີດີພີ (GDP) (ຜົນຜະລິດສູນລວມພາຍໃນປະເທດ) ຖ້າທຽບໃສ່ປີ 2000 ແມ່ນ22,4% ຂອງ ຈີດີພີ (GDP).

   (4) ໃຊ້ຫມາຍໄວ້ຫຼັງຕົວເລກ ຫຼື ຕົວອັກສອນທີ່ບອກລໍາດັບຂໍ້.

ຕົວຢາງ: ເພິ່ນໄດ້ແປງມັດທະຍົມສຶກສາອອກເປັນ 2 ລະດັບຊັ້ນຄື:

-       ມັດທະຍົມສຶກສາຕອນຕົ້ນ

-       ມັດທະຍົມສຶກສາຕອນປາຍ

12. ເຄື່ອງໝາຍລຶ້ມຄືນ (")

ໃຊ້ໝາຍໄວ້ກ້ອງຄໍາເວົ້າ ເພື່ອລຶ້ມຄືນຄືກັນກັບຄໍາທີ່ຢູ່ຂ້າງເທິງແຕ່ບໍ່ຂຽນຄໍາທີ່ຕ້ອງການໃຫ້ເວົ້າຄືນ ນັ້ນອີກພຽງແຕ່ໃຊ້ເຄື່ອງໝາຍລຶ້ມຄືນແຫນໄວ້.

ຕົວຢ່າງ:

-       x ປະສົມກັບ xະ ເປັນ ເx

-       x             x        x

-       x            x          x

13.  ເຄື່ອງໝາຍເກາະລະ ຫຼື ແລະ ອື່ນໆ (ໆ ລ ໆ)

ໃຊ້ໝາຍຄໍາ ຫຼື ຂໍ້ຄວາມປະເພດດຽວກັນ ເຊິ່ງຍັງມີຫຼາຍຢ່າງທີ່ຕ້ອງຂຽນລົງບ່ອນນີ້ ແຕ່ຫາກບໍ່ຂຽນ. ເກາະລະ ມີຄວາມໝາຍຄືສາມຈໍ້າ, ເວລາອ່ານພົບເຄື່ອງໝາຍນີ້ໃຫ້ອານວ່າ: ແລະ ອື່ນໆ. ເວລາຂຽນ ໃຫ້ຍະຫວ່າງທາງໜ້າ ແລະ ໃສ່ທາງຫຼັງຂອງເຄື່ອງໝາຍເກາະລະນັ້ນ.

ຕົວຢ່າງ:

-       ເມື່ອລະດູຝົນຫມົດແລ້ວ, ຊາວນາ-ຊາວສວນ ກໍພາກັນປູກພືດລົ້ມລຸກຫຼາຍຢ່າງ ເປັນຕົ້ນວ່າ:ສາລີ, ມັນດ້າງ, ຫມາກອຶ, ຫມາກຖົ່ວ, ຫມາກເຂືອ ໆວໆ.

-       ຜົນຮ້າຍຂອງຄົນຕິດຢາເສບຕິດ ມັນຈະນໍາຄວາມອັນຕະລາຍມາສຊີວິດຄື: ຄວາມຈໍາເສື່ອມ,ຮຽນບໍ່ໄດ້, ຜິວພັນຫຼາເຫຼືອງ ສຸຂະພາບຊຸດໂຊມ ໆລໆ.

-       ທ່ານຫມໍປິ່ນປົວຄົນເຈັບດ້ວຍຢາຫຼາຍຊະນິດເຊິ່ງລວມມີ:ຢາກິນ, ຢາທາ,ຢາສັກ, ຢາອົມ "ໆລໆ. ຢາແຕ່ລະປະເພດກໍມີຫຼາຍຊະນິດອີກ ຕົວຢ່າງວ່າຢາກິນລວມມີ: ຢາຕ້ານເຊື້ອ, ຢາແກ້ໄຂ້, ໆລໆ.

14.  ເຄື່ອງໝາຍຊໍ້າ (ໆ)

ໃຊ້ໝາຍໄວ້ໃນທ້າຍຄໍາ ເພື່ອໃຫ້ຮູ້ວ່າຄໍາທີ່ຢູ່ທາງຫນ້າເຄື່ອງໝາຍນີ້ ຕ້ອງໄດ້ເວົ້າອີກເທື່ອໜຶ່ງໆ ໝາຍຄວາມວ່າ ບໍ່ຢາກຂຽນຄໍານັ້ນສອງເທື່ອ.

ຕົວຢ່າງ:

-       ພວກເຮົາຕ້ອງໄປໂຮງຮຽນທຸກໆມື້ ຍົກເວັ້ນວັນເສົາ ແລະ ວັນອາທິດ.

-       ເດືອນເມສາ ຢູ່ປາກເຊ ອາກາດຮ້ອນໆ.

-       ຍາງໄວໆ.

15.  ເຄື່ອງໝາຍວົງຕັດ <...>

ໃຊ້ເພື່ອໝາຍໃຫ້ຮູ້ວ່າຂໍ້ຄວາມໃນບ່ອນນີ້ຖືກຕັດອອກ ຫຼື ຖືກປະ ເພາະມັນບໍ່ສໍາຄັນ.

ຕົວຢ່າງ:  

-       ກອງປະຊຸມຄູປະຈໍາຫ້ອງໃນຕອນເຊົ້າມື້ວານນີ້, ຫົວຫນ້າອໍານວຍການໄດ້ແນະໃຫ້ຄບທຸກໆຄົນຈົ່ງພະຍາຍາມຕິດຕາມ ແລະ ບອກສອນນັກຮຽນຢູ່ຫ້ອງຂອງຕົນເອົາໃຈໃສ່ໃນການຮຽນດີ ຮຽນເກັ່ງ ແລະ ປະຕິບັດຂໍ້ກໍານົດກົດລະບຽບຂອງໂຮງຮຽນວາງອອກ <...>.

-       ເພື່ອໃຫ້ສຸຂະພາບແຂງແຮງດີຕ້ອງເອົາໃຈໃສ່ເຮັດອະນາໄມສາມສະອາດຄື: ກິນດື່ມ ສະອາດ, ນຸ່ງຫົ່ມສະອາດ, ຢູ່ ນອນສະອາດ ແລະ ຫັດກາຍຍະບໍລິຫານ ຫຼື ຫຼິ້ນກິລາ <...>.

16.  ເຄື່ອງໝາຍຈໍ້າໆ ຫຼື ເສັ້ນໄຂ່ປາ (............)

ໃຊ້ໃນແບບຟອມ ຫຼື ສິ່ງພິມທີ່ຈົ່ງວ່າງໄວ້ເພື່ອໃຫ້ຂຽນຕື່ມໃສ່ເຊັ່ນ: ໃບຄໍາຮ້ອງ, ໃບສະເໜີ, ແບບສອບຖາມ, ແບບທົດສອບ, ບົດເຝິກຫັດ ແລະ ອື່ນໆ.

ຕົວຢ່າໆ:

-       ການຂຽນຕື່ມຮ່າງ (ແບບຟອມ) ໃບຄໍາຮ້ອງຂໍອະນຸຍາດລາພັກໂຮງຮຽນ.

-       ຮຽນ: ທ່ານ ຜູ້ອໍານວຍການໂຮງຮຽນມັດທະຍົມ.......................................................

(ໂດຍຜ່ານການຈັດຕັ້ງທີ່ກ່ຽວຂ້ອງ)

17.  ເຄື່ອງໝາຍຍະຫວ່າງ (ບໍ່ມີເຄື່ອງໝາາຍສະແດງ)

ໃຊ້ເພື່ອຂັ້ນໃຈຄວາມຍ່ອຍໃນປະໂຫຍກທີ່ນ້ອຍກວ່າການໃຊ້ເຄື່ອງໝາຍຈຸດ (,)

ຕົວຢ່າງ:

-       ການຮຽນເປັນສິ່ງສໍາຄັນຍິ່ງ ເພາະເປັນສິ່ງທີ່ຈະພາຊີວິດກ້າວໄປຂ້າງໜ້າ.

-       ຄວາມພະຍາຍາມມີຢູ່ບ່ອນໃດ ຜົນສໍາເລັດກໍຈະມີຢູ່ບ່ອນນັ້ນ.

-       ເມື່ອມີຄວາມເປິເປື້ອນ ພະຍາດຈະຕາມມາ.

18. ຫຍໍ້ໜ້າ (ບໍ່ມີເຄື່ອງໝາຍສະແດງ)

ໃນເວລາຂຽນ ຫຼື ພິມແຖວຕົ້ນຂອງວັກຕ້ອງຍັບເຂົ້າ ເພື່ອຂຶ້ນຕົ້ນເນື້ອໃນໃຫມ່ເພາະວ່າແຕ່ລະຫຍໍ້ຫນ້າ ຈະມີເນື້ອໃນແຕກຕ່າງກັນ.

ຕົວຢ່າງ:

ພວກເຮົາບໍ່ເຮັດສິ່ງບໍ່ດີ, ບໍ່ສ້າງຄວາມເດືອດຮ້ອນຕໍ່ໝູ່ເພື່ອນ ແລະ ການຈັດຕັ້ງຕະຫຼອດຮອດ ທຸກຄົນໃນຄອບຄົວ.

ແຫຼ່ງທີ່ມາຈາກປຶ້ມພາສາລາວຊັ້ນມ.1 (2021) 

ความคิดเห็น